Je Eurona opravdu ekologická?
Jak moc ekologická je taková ekologická drogerie? A co všechno tu „ekologičnost“ ovlivňuje? A jak je na tom právě Eurona?
Některé výrobky Eurona patří k certifikovaným výrobkům značek Ekologicky šetrný výrobek a EU Ecolabel
Zdroj obrázku EuronabyCerny
Občas někde narazím na diskusi, zda je Eurona skutečně ekologická – či přímo na odpovědi, že není. Sama Eurona se jako ekologická značka prezentuje. Jak to tedy je?
Pro začátek je důležité zmínit, že obecná defince „ekologického výrobku“ se stanovuje velmi obtížně. Někdo za ni považuje drogerii, která neškodí životnímu prostředí, pro někoho je to pouze drogerie z čistě přírodních látek – a pro někoho tyto látky musí být lokální, protože jinak zatěžují životní prostředí přepravou (v této souvislosti se často zmiňují mýdlové ořechy dovážené z Asie).
Drogerie z Eurony patří do skupiny výrobků ekologicky šetrných. Určitě to není čistě přírodní drogerie a ani si na ni nehraje, ale nepoužívá látky, které výrazněji škodí životnímu prostředí.
Snadno si domyslíte, že pokud uklízíte něčím, co životnímu prostředí škodí, můžete tím způsobit problémy i sobě nebo citlivějším členům vaší rodiny (často jsou to děti). Někomu může vadit chlór, který vdechujeme při čištění toalet přípravky z drogerie, někomu zase perboráty a další složky z prášků na praní zhoršují ekzémy a kontaktní alergie.
Drogerii z Eurony si proto hodně chválí i maminky malých alergiků a ekzematiků – jejich dětem totiž díky absenci škodlivých látek nezhoršují jejich obtíže (ekzémy a vyrážky po změně pracích prostředků často zcela vymizí).
Přístup Eurony je ale ekologický ještě v několika dalších směrech
Pro začátek – většina výrobků je koncentrovaná. To znamená méně obalů, méně přepravy a méně skladování. Když si namísto běžného čističe z drogerie koupíte koncentrovaný Univerzální čistič od Eurony, ušetříte nejenom dost peněz, ale také 18 plastových lahví. Čistič se ředí v poměru 1:9, z litrové lahve tedy naředíte 20 půllitrových (v jedné plastové lahvi dostanete samotný čistič a budete potřebovat 2. na ředění – ta vám vydrží skoro na věky 🙂 ).
Zkuste si to představit – 10 zákazníků používáním koncentrátu ušetří 180 lahví z plastu. 10 lahví koncentrátu a 10 rozprašovačů nahradí 200 lahví s běžným čističem, vystavených v regálu v drogerii. Namísto 100 litrů (200*0,5l) čističe se v kamionu po silnici projede jen 10 – zbývajících 90 litrů vody si všichni doma dotočí z kohoutku…
A teď zkuste ke všem číslům přidat nulu. Nebo dvě…
Koncentrovaná síla se projevuje i v dalších produktech, i když se třeba neředí. Prášky neobsahují plnidla, která v prášcích z drogerie navozují dojem, že je prášku opravdu hodně (Není. Většinu obsahu často tvoří zbytečné látky jako sůl nebo soda). Koncentrace aviváže umožňuje dávkovat jen 3 malá víčka (jako na PET lahvích) na jednu pračku – a tak by se dalo pokračovat.
Vyrobeno v ČR
Dalším eko-bodem pro Euronu je lokální produkce. Drogerie se vyrábí v Červeném Kostelci, kde se také skladuje před expedicí přímo k zákazníkům. Vzhledem k tomu, že bydlím blízko, občas si pro zboží jezdím přímo do Eurony – není to moc velká hala.
Proč to zmiňuji? Běžné čističe se vyrobí v prostorách výrobce, kde se také nějakou dobu skladují. Odtud obvykle nejdou přímo do obchodů, ale do centrálních překladišť jednotlivých obchodníků – odtud si je teprve objednávají jednotlivé pobočky drogerií nebo supermarketů. Ty mají samy velké prodejní plochy a k nim obvykle ještě další skladovací prostory. Každý z těchto prostorů se musí vytápět, je v něm potřeba svítit, často zde běží klimatizace…Výrobky tu v regálech a skladech stojí řadu dní, někdy týdnů – a je jich opravdu hodně…
Výrobky z Eurony oproti tomu zůstávají ve skladu v Kostelci a pak podniknou jednu jedinou cestu – k poradci, který je objednal. Ten je potom může dopravit ke svým zákazníkům, kteří obvykle nebydlí příliš daleko (u těch vzdálenějších je totiž pro obě strany výhodnější zákazníka zaregistrovat přímo k Euroně). Kolik nafty jsme právě ušetřili?
Lokální produkce je ekologickou výhodou i oproti mnoha dalším ekologickým značkám, které se dováží z jiných zemí EU nebo dokonce USA, a pak se zde skladují.
Jak je to s certifikacemi?
Eurona až donedávna neměla své výrobky certifikované u žádné společnosti, která ekologickou certifikaci zajišťuje. Důvodem pro absenci jakékoliv certifikace byla podle pana Černého, majitele Eurony, finanční nákladnost certifikace.
Od začátku roku 2017 nesou 2 výrobky Eurona – prášky na praní White & Bright a Baby & Sensitive – certifikaci Ekologicky šetrný výrobek a EU Ecolabel.
Na dotaz, zda budou postupně certifikovány i další výrobky, se mi dostalo odpovědi, že spíše ne – právě kvůli finanční náročnosti testování. Přiznám se, že tento argument nepovažuji za výmluvu – ceny podobných testů jsou opravdu nemalé a Eurona má kolem 400 výrobků – vydat spoustu peněz jen za to, aby mohly mít výrobky na obalu zelené Éčko není pro relativně malou firmu příliš ekonomicky výhodné.
Pro představu, testování 1 kosmetického výrobku před uvedením na trh vyjde obvykle na 6.000 – 11.000 Kč. Nepředpokládám, že u eko testů by to mohlo být méně (zato si dovedu představit, že to může být i o dost více).
Ale tohle by ve složení být nemělo…
Lidé, kteří si složení drogerie a kosmetiky opravdu hlídají, občas v Euroně najdou něco, co se jim úplně nepozdává. Zeolity, TAED, silikony, parabeny…
Vnímání toho, co je a není ekologické nebo škodlivé se s postupem času hodně mění. Zatímco třeba silikony v kosmetice se před pár lety téměř nikdo nezabýval, dva roky zpátky to bylo mezi kosmetickými blogerkami horké téma. A stejně je to i s přísadami v prášcích a čistících prostředcích.
Eurona na podobné změny postupně reaguje – postupně např. inovuje jednotlivé kosmetické řady tak, aby neobsahovaly parabeny. Vývoj a změna výrobních postupů každopádně chvíli trvají, takže v některých výrobcích se prostě látky, které ortodoxním ekospotřebitelům vadí, mohou vyskytovat.
Neznamená to, že Eurona není ekologická, ale že náročnějším uživatelům, zejména těm, kteří upřednostňují přírodní drogerii, nemusí vyhovovat. Naopak – u spotřebitelů, kteří zatím používali čistící a prací prostředky běžně prodávané v drogerii, se jedná o nepoměrně ekologičtější variantu.
Díky za zajímavý článek. Je zmíněno více eko-bodů, ale postrádám (pro mě) ten nejdůležitější – testování přípravků (a látek, z nichž jsou vyrobeny) na zvířatech. To je pro mě velmi zásadní bod…
Euronu jsem na doporučení kolegyně z práce vyzkoušela poprvé a jsem velmi spokojená, ale ráda bych věděla, jestli je Eurona ekologická i v tomto ohledu.
Dobrý večer 🙂 Eurona-
Ekologicky šetrné produkty drogerie. – Netestované na zvířatech.
Eurona na zvířatech netestuje a nikdy netestovala, protože to není v souladu s její filozofií. Každopádně – v současné době na evropském trhu produkty testované na zvířatech nejsou povolené (v evropské legislativě je toto zakotveno už od roku 2013).
Toto tvrzení není zcela pravdivé. To zapříčiňuje, že se jednotlivé složky přípravků (obecně) otestovaly již dříve nebo že se testují jinou stranou. Například výrobky dovážené do Číny se na zviratech testují vždy, proto třeba Mary Kay nebo Yves Rocher přišly o certifikaci HCS/HHPS.
V katalogu je to uvedeno u
každého výrobku ,že nebyl testován na zviratech, též se tomu silně vyhýbám.
Zajimavy clanek, dekuji. Doctu se ale nekde slozeni vyrobku? Nebyla mi je schopna nabidnout ani poradkyne. Prijde mi to trochu spise jako reklama.
V e-shopu je u popisu výrobku záložka Doplňující info, ve které lze rozkliknout zadní etiketu výrobku, na té je složení uvedeno.
Já sama s Euronou spolupracuji a s výrobky jsem dlouhodobě spokojená – proto je ráda doporučuji dál. Takže ano, lze to vnímat, jako určitou formu reklamy… 🙂
Dobrý den.Je vhodná eurona do biologických čističek?Dekuji
Dobrý den Marku, ano je vhodná do biologických čističek. Vyvarovala bych se pouze klasického Čističe odpadů (Eurona má 2 – Čistič odpadů a Biologický čistič odpadů. Ten druhý vhodný je, ten první ne. Ostatní produkty jsou pro biologické čističky bezproblémové).
Dobrý den, ráda bych přidala bod, který se k tomuto článku hodí: u Eurony jsme si objednali hromadu přípravků jako dárky pro rodinu (nákup přes 2200 Kč) na Vánoce. Přišel obří balík poštou, který obsahoval nehorázné množství reklamních letáků na přípravky právě Eurona. Nehorázné množství není nadsázka: nejen, že materiálu je hodně (na váhu 1200 gramů – to je kilo a půl!) a jeho existence je naprosto absurdní, jelikož to samé je k dostání v elektronické podobě, papír, ze kterého je to vyrobeno, je těžký a kvalitní. A třešničkou na dortu jsou dvě vizuálně nelichotivé, dalo by se říci až kýčovité dárkové tašky.
Jsem naštvaná a zklamaná. Pojem ekologie je nutné brát v souvislostech (o což se tento článek vlastně snaží), a ne se tvářit eco-friendly a pak posílat takovéto nevyžádané odpady.
Dobrý den, Eurona se dotazuje při registraci, zda máte zájem o katalog a další letáčky. Pokud Vám stačí v elektronické podobě, stačí zaškrtnout v záložce můj profil – oznámení, že nechcete posílat žádné katalogy apod.
Hezký den.
Že výrobek není testován na zvířatech je jedna věc, ale každá jednotlivá složka, která výrobek obsahuje se testovat může. Právě proto je certifikát tak důležitý a málokterá značka ho dostane. Spotřebitelé na tato klamná prohlášení slyší, ale bohužel je opak pravdou.