Je Eurona opravdu ekologická?

Eurona a MLM

Jak moc ekologická je taková ekologická drogerie? A co všechno tu „ekologičnost“ ovlivňuje? A jak je na tom právě Eurona?

Některé výrobky Eurona patří k certifikovaným výrobkům značek Ekologicky šetrný výrobek a EU Ecolabel

Zdroj obrázku EuronabyCerny

Občas někde narazím na diskusi, zda je Eurona skutečně ekologická – či přímo na odpovědi, že není. Sama Eurona se jako ekologická značka prezentuje. Jak to tedy je?

Pro začátek je důležité zmínit, že obecná defince „ekologického výrobku“ se stanovuje velmi obtížně. Někdo za ni považuje drogerii, která neškodí životnímu prostředí, pro někoho je to pouze drogerie z čistě přírodních látek – a pro někoho tyto látky musí být lokální, protože jinak zatěžují životní prostředí přepravou (v této souvislosti se často zmiňují mýdlové ořechy dovážené z Asie).

Drogerie z Eurony patří do skupiny výrobků ekologicky šetrných. Určitě to není čistě přírodní drogerie a ani si na ni nehraje, ale nepoužívá látky, které výrazněji škodí životnímu prostředí.

Snadno si domyslíte, že pokud uklízíte něčím, co životnímu prostředí škodí, můžete tím způsobit problémy i sobě nebo citlivějším členům vaší rodiny (často jsou to děti). Někomu může vadit chlór, který vdechujeme při čištění toalet přípravky z drogerie, někomu zase perboráty a další složky z prášků na praní zhoršují ekzémy a kontaktní alergie.

Drogerii z Eurony si proto hodně chválí i maminky malých alergiků a ekzematiků – jejich dětem totiž díky absenci škodlivých látek nezhoršují jejich obtíže (ekzémy a vyrážky po změně pracích prostředků často zcela vymizí).

Přístup Eurony je ale ekologický ještě v několika dalších směrech

Pro začátek – většina výrobků je koncentrovaná. To znamená méně obalů, méně přepravy a méně skladování. Když si namísto běžného čističe z drogerie koupíte koncentrovaný Univerzální čistič od Eurony, ušetříte nejenom dost peněz, ale také 18 plastových lahví. Čistič se ředí v poměru 1:9, z litrové lahve tedy naředíte 20 půllitrových (v jedné plastové lahvi dostanete samotný čistič a budete potřebovat 2. na ředění – ta vám vydrží skoro na věky 🙂 ).

Zkuste si to představit – 10 zákazníků používáním koncentrátu ušetří 180 lahví z plastu. 10 lahví koncentrátu a 10 rozprašovačů nahradí 200 lahví s běžným čističem, vystavených v regálu v drogerii. Namísto 100 litrů (200*0,5l) čističe se v kamionu po silnici projede jen 10 – zbývajících 90 litrů vody si všichni doma dotočí z kohoutku…

A teď zkuste ke všem číslům přidat nulu. Nebo dvě…

Koncentrovaná síla se projevuje i v dalších produktech, i když se třeba neředí. Prášky neobsahují plnidla, která v prášcích z drogerie navozují dojem, že je prášku opravdu hodně (Není. Většinu obsahu často tvoří zbytečné látky jako sůl nebo soda). Koncentrace aviváže umožňuje dávkovat jen 3 malá víčka (jako na PET lahvích) na jednu pračku – a tak by se dalo pokračovat.

Vyrobeno v ČR

Dalším eko-bodem pro Euronu je lokální produkce. Drogerie se vyrábí v Červeném Kostelci, kde se také skladuje před expedicí přímo k zákazníkům. Vzhledem k tomu, že bydlím blízko, občas si pro zboží jezdím přímo do Eurony – není to moc velká hala.

Proč to zmiňuji? Běžné čističe se vyrobí v prostorách výrobce, kde se také nějakou dobu skladují. Odtud obvykle nejdou přímo do obchodů, ale do centrálních překladišť jednotlivých obchodníků – odtud si je teprve objednávají jednotlivé pobočky drogerií nebo supermarketů. Ty mají samy velké prodejní plochy a k nim obvykle ještě další skladovací prostory. Každý z těchto prostorů se musí vytápět, je v něm potřeba svítit, často zde běží klimatizace…Výrobky tu v regálech a skladech stojí řadu dní, někdy týdnů – a je jich opravdu hodně…

Výrobky z Eurony oproti tomu zůstávají ve skladu v Kostelci a pak podniknou jednu jedinou cestu – k poradci, který je objednal. Ten je potom může dopravit ke svým zákazníkům, kteří obvykle nebydlí příliš daleko (u těch vzdálenějších je totiž pro obě strany výhodnější zákazníka zaregistrovat přímo k Euroně). Kolik nafty jsme právě ušetřili?

Lokální produkce je ekologickou výhodou i oproti mnoha dalším ekologickým značkám, které se dováží z jiných zemí EU nebo dokonce USA, a pak se zde skladují.

Jak je to s certifikacemi?

Eurona až donedávna neměla své výrobky certifikované u žádné společnosti, která ekologickou certifikaci zajišťuje. Důvodem pro absenci jakékoliv certifikace byla podle pana Černého, majitele Eurony, finanční nákladnost certifikace.

Od začátku roku 2017 nesou 2 výrobky Eurona – prášky na praní White & Bright a Baby & Sensitive – certifikaci Ekologicky šetrný výrobek a EU Ecolabel.

Na dotaz, zda budou postupně certifikovány i další výrobky, se mi dostalo odpovědi, že spíše ne – právě kvůli finanční náročnosti testování. Přiznám se, že tento argument nepovažuji za výmluvu – ceny podobných testů jsou opravdu nemalé a Eurona má kolem 400 výrobků – vydat spoustu peněz jen za to, aby mohly mít výrobky na obalu zelené Éčko není pro relativně malou firmu příliš ekonomicky výhodné.

Pro představu, testování 1 kosmetického výrobku před uvedením na trh vyjde obvykle na 6.000 – 11.000 Kč. Nepředpokládám, že u eko testů by to mohlo být méně (zato si dovedu představit, že to může být i o dost více).

Ale tohle by ve složení být nemělo…

Lidé, kteří si složení drogerie a kosmetiky opravdu hlídají, občas v Euroně najdou něco, co se jim úplně nepozdává. Zeolity, TAED, silikony, parabeny…

Vnímání toho, co je a není ekologické nebo škodlivé se s postupem času hodně mění. Zatímco třeba silikony v kosmetice se před pár lety téměř nikdo nezabýval, dva roky zpátky to bylo mezi kosmetickými blogerkami horké téma. A stejně je to i s přísadami v prášcích a čistících prostředcích.

Eurona na podobné změny postupně reaguje – postupně např. inovuje jednotlivé kosmetické řady tak, aby neobsahovaly parabeny. Vývoj a změna výrobních postupů každopádně chvíli trvají, takže v některých výrobcích se prostě látky, které ortodoxním ekospotřebitelům vadí, mohou vyskytovat.

Neznamená to, že Eurona není ekologická, ale že náročnějším uživatelům, zejména těm, kteří upřednostňují přírodní drogerii, nemusí vyhovovat. Naopak – u spotřebitelů, kteří zatím používali čistící a prací prostředky běžně prodávané v drogerii, se jedná o nepoměrně ekologičtější variantu.

Pin It on Pinterest

Share This